En oförglömlig resa genom Lettlands vildmark

Vårt senaste äventyr tog oss till Lettland, ett land fyllt av dolda pärlor och fantastisk körning. Resan började med en nattfärja från Nynäshamn följt av tre dagar av ren frihet på två hjul genom varierande terräng, historiska platser och kustnära landskap.

BACKROADS ADVENTURE EVENT LOGO

Dag 1: Från Ventspils till Liepaja – Stränder, historia och rockmusik

Fredagsmorgonen grydde tidigt när vi rullade av färjan i Ventspils och gav oss ut på de slingriga skogsvägarna längs kusten. Lettland är ett land av kontraster och varvat med övergivna försvarsbyggnader möter vi vackra villor med välskötta tomter. På vägen passade vi på att besöka Outduro Scout Festival där vi träffade några välkända Adventure vänner.

Bild på Kristian, Runa, Roel och Robert

Dagens rutt ledde oss sen till den charmiga sommarorten Pavilosta, där vi njöt av en välförtjänt lunch och passade på att utforska några övergivna industribyggnader, inklusive ikoniska Fontaine Palace – en plats med både musik och kulturhistoria.

Adventure förare äter lunch
Fontaine Palace

Vi avslutade dagen i Liepaja, en kuststad känd för sina stränder och rockscener. Här besökte vi det imponerande Artillery battery No.1 (Northern Fort), och laddade upp inför morgondagens äventyr.

AJP motorcyklar vid stranden
Artillery battery No.1 (Northern Fort),

Dag 2: In i hjärtat av Lettland – Grus, gräs och bortglömda vägar

På lördagen styrde vi inåt landet. Terrängen skiftade mellan sand, grus och skogsstigar. Vi höll oss borta från städer och byar för att istället uppleva landsbygden på riktigt. Dagens rutt var till stora delar orekad, vilket gav extra spänning när vi hjälpte varandra genom övervuxna skogsvägar och över fallfärdiga broar.

Efter en dag full av äventyr nådde vi Kuldiga, en mysig medeltida stad med Europas bredaste vattenfall. Här fanns gott om möjligheter att koppla av och njuta av en god middag efter dagens körning.

Leder en AJP Motorcykel över en fallen bro

Dag 3: Genom skogar och byar

Söndagen bjöd på den längsta körsträckan – cirka 23 mil – när vi tog oss tillbaka mot Ventspils. Vi hade gott om tid och då färjan inte gick förrän 21:00. Spåren ledde oss genom små byar, stora skogsområden, gles landsbygd och vacker kust. Dagen var fylld av instagramvänliga vyer, och vi såg fram emot att fira våra äventyr med en välförtjänt öl ombord på färjan.

Lettisk byggnad
Bild på event deltagare

Praktisk information och detaljer

Vi körde ca 20 mil om dagen, och rutterna bestod till största delen av grusvägar, skogsvägar och stigar. Vi pausade för foto, video och sevärdheter. På eftermiddagarna hade vi gott om tid för att se över hojarna och njuta av middagen.

Vi körde “Malle Moto”-konceptet, vilket innebar att alla ansvarade för sin packning, verktyg och reservdelar. Självklart fick man hjälp om det behövdes.

Alla förare uppställda

Färje- och boendeinformation

Båtresan tur och retur mellan Nynäshamn och Ventspils ingick i paketet, liksom boende på hotell med frukost. Vi bodde på bekväma hotell med säker parkering för våra hojar, och resans sista dag avslutades med färjan tillbaka på söndag kväll.

Två glada mc förare ger tummen upp
Vi ser redan fram emot nästa äventyr – kanske är det du som följer med nästa gång?

Schema för framtida resor

Stena Line avgår från Nynäshamn kl. 21:30 på torsdagskvällar, och vi anländer till Ventspils kl. 07:00 på fredag morgon. Returen sker söndag kväll med ankomst till Nynäshamn tidigt måndag morgon.

Hoppas vi ses på nästa tur!